Lęk jest podstawową ludzką emocją, która służy jako mechanizm obronny, ostrzegając nas przed potencjalnym zagrożeniem.
Każdego dnia rodzice oraz nauczyciele zauważają, jak lęk potrafi pochłonąć ich podopiecznych. Owinąć , trzymać a nawet unieruchomić. Niektórzy potrafią w odpowiedni sposób reagować na ten stan, jednak wciąż znaczna ilość dzieci i młodzieży ma ogromny problem z oswojeniem lęku. Nasza rola polega na wspieraniu i uczeniu właściwych reakcji na niektóre zachowania. W tym wpisie otrzymasz gotowy pakiet ćwiczeń, które możesz wykorzystać podczas swoich zajęć lub indywidualnej pracy z dzieckiem.

Zaczynamy!

Lęk u dzieci i młodzieży. Co jest Twoją liną ?

Wprowadź uczniów w temat. Pokaż im zdjęcie i zadaj kilka pytań.

  • Co może czuć osoba, która stoi na linie?
  • Czy czuje się bezpiecznie?
  • Jakie emocje jej towarzyszą?

A teraz pokaż im zdjęcie, na którym również jest osoba która stoi na linie do akrobacji, jednak tym razem trzyma się za drążek.
Zadaj podobne pytania – jak teraz może czuć się ta osoba? Uczniowie z pewnością zwrócą uwagę na to, że dzięki drążkowi jest o wiele bezpieczniej.

Kobieta na drążku

Lęk u dzieci i młodzieży, wyjaśnienie ćwiczenia

Zadaj uczniom pytanie: 

Czym dla akrobatki jest lina, a czym drążek?

Przykładowy wniosek: 

W tej metaforze, „lina” może symbolizować  lęk, wyzwania życiowe lub trudne sytuacje, które wymagają od nas równowagi, skupienia i odwagi. Jest to coś, co może budzić strach, ale jednocześnie daje możliwość pokazania siły, umiejętności i determinacji.

Natomiast „drążek”, na którym akrobatka się opiera, może być metaforą wsparcia, którego doświadczamy w życiu. To może być rodzina, przyjaciele, mentorzy lub nawet własne przekonania i wartości, które pomagają nam utrzymać równowagę i bezpieczeństwo, gdy stawiamy czoła wyzwaniom, jakie niesie życie. 

Co jest Twoją liną, a co jest Twoim drążkiem?

Skorzystaj z karty pracy. 

Lęk karta pracy

Czym jest lęk?

Przeczytaj uczniom krótką definicję. 

Lęk jest podstawową ludzką emocją, która służy jako mechanizm obronny, ostrzegając nas przed potencjalnym zagrożeniem. Istnieją różne formy lęku, od normalnego uczucia niepokoju po zaburzenia lękowe, takie ataki paniki czy fobie.

Po wysłuchaniu, poproś uczniów o krótką definicję lęku. 

Możesz zapisać ją na tablicy lub kartce. 

Następnie pokaż uczniom obrazek.

Jak wygląda lęk?

Skorzystaj z pytań: 

Jak teraz może wyglądać definicja lęku?

Czy tym razem chcieliby coś do niej dodać?

 A może całkowicie ją zmienić?

Ponownie poproś o definicję lęku lub uzupełnijcie wcześniejszą o dodatkowe informacje. 

Definicja lęku na podstawie obrazka : 

Na obrazku przedstawiona jest postać z ludzkimi cechami, ale o niestandardowym, nieludzkim kształcie. Postać ma duże, wyraziste oczy i wydaje się być zaniepokojona lub przestraszona. Ma na sobie kapelusz z napisem „LĘK”. Ciało postaci jest pokryte różnymi napisami, jak „Au!” czy „Boli”, co może sugerować fizyczny lub emocjonalny ból.

Definicja lęku mogłaby na podstawie tego obrazka brzmieć: Lęk jest stanem emocjonalnym charakteryzującym się uczuciem niepokoju, obawy lub strachu, często związanym z oczekiwaniem na jakieś wydarzenie lub z obawą przed nieznanym. Może towarzyszyć mu niepokój somatyczny, tak jak sugerują słowa na ciele postaci, oraz uczucie wewnętrznego napięcia. Lęk często manifestuje się fizycznie poprzez takie symptomy jak przyspieszone bicie serca, napięcie mięśniowe czy poczucie dyskomfortu.

Ważne: Przekaż, że każdy ma w sobie inny lęk i może wyobrażać go sobie zupełnie inaczej. 

Jak oswoić lęk?

Poproś uczniów o to, aby pomyśleli o rzeczy, która wywołuje w nich lęk.

Niech zostaną przez chwilę z tym uczuciem.

Następnie zaproponuj ćwiczenie:

  • A teraz zidentyfikuj 5 rzeczy, które możesz zobaczyć 
  • 4 rzeczy, które możesz dotknąć
  • 3 rzeczy, które możesz usłyszeć
  • 2 rzeczy, które możesz powąchać 
  • 1 rzecz, której możesz posmakować 

Poproś o to, aby uczniowie podzielili się doświadczeniami z tego ćwiczenia.

Wnioski:

Ćwiczenie „5 rzeczy” to technika, która pomaga w przekierowaniu uwagi od lęków lub negatywnych myśli do obecnego momentu poprzez skupienie się na zmysłach. 

Pomaga odwrócić uwagę od przyczyn stresu lub lęku do teraźniejszości, co może zmniejszyć natychmiastowe odczucie lęku.

Praktykowanie tej techniki może pomóc w lepszym zarządzaniu emocjami i reakcjami na stres.Można ją stosować wszędzie i w każdej sytuacji, co czyni ją szybkim i dostępnym narzędziem dla każdego.

Jesteś ciekawy(-a) moich pozostałych propozycji na ćwiczenia?

Sprawdź, co przygotowałam dla Ciebie na temat odwagi !

Lub kliknij w link : https://www.nauczony.pl/index.php/neve-blog/

Potrzebujesz więcej podobnych ćwiczeń?

Dbam o poczucie własnej wartości