Odwaga to temat, którym chciałabym zapoczątkować cykl gotowych scenariuszy na zajęcia rewalidacyjne, godzinę wychowawczą lub… każdą inną okazję 🙂

Wprowadzenie do tematu

POTRZEBNE MATERIAŁY:

Kartka papier A4

Książeczka (cienka, w miękkiej oprawie) 

Co dalej?

1) Trzymając płasko kartkę papieru w jednej ręce i cienką książeczkę w drugiej, zapytaj uczniów: czy papier jest w stanie utrzymać lekką książeczkę? Pamiętaj, aby zachowywać się żartobliwie i tak, jakby to był najbardziej szalony pomysł, na jaki kiedykolwiek wpadłeś(-aś).

Oczywiście, że kartka nie utrzyma książki!

2) Wytłumacz, że w tej formie papier nie jest w stanie utrzymać książki. Zapytaj uczniów: „Co by było, gdyby kartka znalazła sposób na wzmocnienie się? A co, jeśli papier mógłby w jakiś sposób stać się silniejszy lub zyskać kręgosłup?”

3) Zwiń papier w rurkę. Spróbuj przytrzymać książkę papierową rurką. Papier powinien skutecznie utrzymać książkę.

Zapytaj uczniów o wnioski z tego doświadczenia.

Przykładowe wnioski :

1. Przekraczanie Ograniczeń: Początkowa niemożność utrzymania książki przez kartkę papieru symbolizuje nasze początkowe ograniczenia i wątpliwości. Jednak zmiana podejścia lub metody może przełamać te bariery, co pokazuje, że jesteśmy zdolni do więcej niż początkowo zakładaliśmy.

2. Kreatywność i Innowacja: Metafora zwinięcia papieru w rurkę podkreśla, że czasami potrzebujemy kreatywności i innowacyjnego myślenia, aby osiągnąć nasze cele. Zmiana perspektywy lub podejścia często otwiera nowe możliwości.

3. Siła w Podjęciu Działania:  Zwijania papieru reprezentuje odwagę i determinację w działaniu. Pokazuje, że czynne dążenie do celu i gotowość do eksperymentowania są kluczowe w osiąganiu sukcesu.

4. Ważność Wytrwałości i Adaptacji: Zdolność papieru do utrzymania książki, kiedy jest zwinięty w rurkę, ilustruje, jak ważna jest wytrwałość i zdolność do adaptacji w obliczu wyzwań.

5. Zachęta do Próbowania Nowych Rzeczy: Ten eksperyment zachęca do podejmowania ryzyka i próbowania nowych rzeczy, nawet jeśli wydają się one na pierwszy rzut oka niemożliwe do osiągnięcia.

Czym jest odwaga?

Po obejrzeniu filmu:

Wypisz (powiedz) czym jest odwaga? 

Możesz użyć mapy myśli.

Odwaga mapa myśli

Chcąc uprościć Ci pracę, przygotowałam najważniejsze informacje z filmiku. Mam nadzieję, że pomogą! 

Prelegentka swoją wypowiedź zaczyna od myśli: największą odwagą jest pokazanie samego siebie. W tym celu cytuje Kierkegaarda („pokazać siebie to największa odwaga”)

Dla prelegentka odwaga to:

  • Wchodzenie na drogę, mimo że nie wiemy dokąd zmierza
  • Podejmowanie decyzji
  • Wchodzenie w związki 

Prelegentka wspomina również o tym, że każdy ma swoją odwagę. Dla jednej osoby może to być wstanie z łóżka, a dla drugiej powiedzenie „nie chcę” lub „nie”.

Według prelegentki odwaga występuje wtedy, kiedy jest lęk.

Odważny to ten kto jest nieustraszony wobec własnego lęku.

Kto czuję lęk i pomimo tego idzie dalej.

Przykładowe pomysły na uzupełnienie mapy myśli.

  1. Działanie pomimo strachu. Odwaga nie oznacza braku strachu, ale zdolność do działania mimo jego obecności.
  2. Przekraczanie strefy komfortu. Odwaga wiąże się z wychodzeniem poza swoje strefy komfortu i podejmowaniem ryzyka.
  3. Odwaga jest umiejętnością, którą można rozwijać i doskonalić poprzez praktykę i doświadczenie.
  4. Odwaga wymaga akceptacji niepewności i ryzyka niepowodzenia.
  5. Odwaga wiąże się z zrozumieniem i akceptacją własnych ograniczeń i słabości.
  6. Odwaga to zdolność do stawiania czoła wyzwaniom i trudnym sytuacjom.
  7. Odwaga wiąże się z gotowością do przeżywania i akceptacji negatywnych emocji, takich jak strach, niepewność czy zawód.
  8. Odwaga to także umiejętność przekształcania strachu w motywację do działania.

Czy odwaga jest jak mięsień ?

Napisz na tablicy lub kartce cytat: 

„Odwaga jest jak mięsień. Wzmacniamy ją podczas używania.”

Ruth Gordon 

Zadaj uczniom pytania:

Co to oznacza, że odwaga jest jak mięsień ? 

Czy odwagę można trenować?

W jaki sposób można trenować swoją odwagę?

Po zakończonej dyskusji, przekaż uczniom kartę pracy, na której narysowany jest biceps. Ich zadaniem jest napisanie w jaki sposób mogą trenować swoją odwagę.

Odwaga warsztaty

Myśli, które mają moc!

Uczeń może wypisać na karcie pracy odważne myśli. Mogą to być m.in: cytaty, słowa które dodają mu otuchy, inspirujące i motywujące myśli. 

Warsztaty o odwadze w liceum

Przykładowe odważne myśli:

1. „Potrafię stawić czoło wyzwaniom, które przede mną stoją.”

2. „Mój strach nie definiuje mojej siły.”

3. „Każda przeszkoda to szansa na naukę i rozwój.”

4. „Odważność to wybór, który robię każdego dnia.”

5. „Mogę być liderem zmian, które chcę zobaczyć w świecie.”

6. „Nie muszę czekać na idealne okoliczności, aby działać.”

7. „Prawdziwa odwaga to działanie pomimo obaw.”

8. „Mam siłę, aby mówić to, co myślę i bronić tego, w co wierzę.”

9. „Każde 'nie’ przybliża mnie do 'tak’, które zmieni moje życie.”

Odwaga – grupowy projekt

Plakat zachęcający do bycia odważnym 

W tym zadaniu uczniowie mogą pracować w małych grupach lub parach.

Na osobnych karteczkach napisz poniższe zdania. Uczniowie losują kartkę i projektują plakat o byciu odważnym. 

(Cytat jest dla nich inspiracją do pracy.) 

P.s. Uczniowie mogą użyć swoich pomysłów.

„Odważny to ten, kto jest nieustraszony wobec własnego lęku.”

„Twoja odwaga jest pierwszym krokiem do sukcesu.”

„Nie pozwól, by strach zdecydował o Twojej przyszłości.”

„Każdy akt odwagi przybliża Cię do spełnienia marzeń.”

 „Odwaga oznacza podążanie za sercem, nawet gdy reszta świata mówi 'nie’.”

„Pokonaj strach, odkryj swoją siłę.”

„Odwaga to wybór – wybierz mądrze.”

Weź ze sobą swój cytat

Skorzystaj z przygotowanego załącznika „cytaty”, wytnij go, włóż do pudełka lub worka i poproś ucznia o wylosowanie swojego cytatu, który zabierze ze sobą.

Odwaga cytaty

Daj mi koniecznie znać co sądzisz o moich pomysłach na zajęcia o odwadze. ☺️!

Potrzebujesz więcej inspiracji?


Karty pracy dla dzieci i młodzieży