Motywacja to słowo, które często kojarzy się z pozytywnymi obrazami – sukcesem, osiągnięciem celów, triumfem. Ale prawda jest taka, że motywacja to nie tylko chwile zwycięstwa: to również czas upadków, niepowodzeń i wyzwań. Motywacja jest jak droga pełna zakrętów, wzlotów i upadków. Wzloty to te momenty, gdy czujemy się niepokonani, gdy nasze cele wydają się być na wyciągnięcie ręki. To chwile, kiedy nasza energia i pasja są na najwyższym poziomie, a nasze marzenia wydają się być bliskie realizacji. Jednak równie ważne są upadki – te trudne momenty, kiedy nasza droga staje się wyboista, a cele zdają się oddalać. To wtedy motywacja zostaje wystawiona na próbę. Ale to właśnie w tych trudnych chwilach kształtuje się nasz charakter. Upadki uczą nas wytrwałości, pokory i cierpliwości. Droga do sukcesu nie zawsze jest prosta, a każda przeszkoda to kolejna lekcja.

Skoro o motywacji mowa…

Brakuje Ci motywacji do szukania ciekawych pomysłów na zajęcia?

Jesteś w odpowiednim miejscu!


Sprawdź moje propozycje na ćwiczenia, których tematem przewodnim jest motywacja.


💡 Na początek wyjaśnij różnicę pomiędzy motywacją wewnętrzną oraz zewnętrzną. 

To bardzo ważne, ponieważ ta wiedza pomoże uczniom w następnym ćwiczeniu. 

Przeczytaj zestawy zdań, które opisują dlaczego dana osoba coś zrobiła lub zaczęła robić. 

💡 Możesz dowolnie zmodyfikować to ćwiczenie.

Podzielić na grupy i każdej rozdać zestaw zdań – lub po jednym zdaniu.

Możesz również podzielić uczniów na dwie grupy. Jednej rozdać zdanie “1”, a drugiej zdanie “2”. 

1.Kasia zaczęła uczyć się języka hiszpańskiego. Lubi słuchać hiszpańskiej muzyki, a wizyta tego kraju jest na jej liście marzeń.
2.Kasia zaczęła uczyć się języka hiszpańskiego. W pracy rozpoczynają nowy projekt, i znajomość tego języka jest od niej wymagana. 

1.Nauczyciel biologii w ramach lekcji o globalnym ociepleniu, poprosił jedną chętną osobę o przygotowanie prezentacji. Michał zgłosił się do tego projektu, ponieważ bardzo się tym interesuje.
2.Nauczyciel biologii w ramach lekcji o globalnym ociepleniu, poprosił jedną chętną osobę o przygotowanie prezentacji. Michał zgłosił się do tego projektu, ponieważ liczy na aprobatę nauczyciela.

1.Ania zapisała się na świąteczny wolontariat, ponieważ lubi w wolnym czasie pomagać potrzebującym.
2.Ania zapisała się na świąteczny wolontariat, ponieważ dzięki temu otrzyma dodatkowe punkty do zachowania.

1.Jacek zapisał się na siłownię. Chce pracować nad swoją sylwetką, ponieważ planuje zapisać się na zajęcia z kalisteniki.
2.Jacek zapisał się na siłownię. Chce pracować nad swoją sylwetką, ponieważ dziewczyna która mu się podoba lubi umięśnionych chłopaków.

1.Adam zapisał się na kurs programowania, ponieważ od zawsze go to interesowało i marzy o tworzeniu własnych aplikacji w przyszłości.
2.Adam zapisał się na kurs programowania, ponieważ w tym zawodzie zarobki są wysokie.


💬 Porozmawiajcie o motywacji tych osób. 

▶️ Jaką widzicie różnicę pomiędzy zdaniem 1 oraz 2?

▶️ Która motywacja jest wam bliższa – 1 czy 2?

▶️ Jakie mogą być skutki, jeżeli postępujecie tak jak w sytuacji pierwszej, a jakie w drugiej? 

▶️ Która motywacja jest bardziej skuteczna ?

Ważne!

Jeżeli w waszej dyskusji nie wybrzmiało pojęcie motywacji wewnętrznej oraz zewnętrznej, koniecznie o tym wspomnij. Przeprowadź dyskusję na temat tego, jak motywacja wewnętrzna i zewnętrzna wpływają na decyzje życiowe i codzienne działania. Możesz poruszyć takie tematy jak długoterminowe korzyści motywacji wewnętrznej i potencjalne pułapki polegania wyłącznie na motywacji zewnętrznej.

Poproś uczniów o ich własne doświadczenia. 

W jaki sposób motywacja wewnętrzna lub zewnętrzna pomogła im zrealizować cele? 

↔️ Podziel tablicę na dwie części 

Na jednej połówce napisz motywacja wewnętrzna, a na drugiej motywacja zewnętrzna. Poproś uczniów o ich opinie, czym dla nich są obydwie motywacje, jak je definiują. 

✅ Podsumujcie ćwiczenie 

Jak to w końcu jest z tą motywacją? 

Możesz włączyć uczniom krótki filmik ⬇️

I już na sam koniec.. pozwól uczniom na swobodne wnioski, które wyciągnęli z tego ćwiczenia:) 

I przy okazji pomóż zrozumieć wartość motywacji wewnętrznej 💪!

Materiały:

– Małe pudełka lub słoiki (jeden na każdego ucznia) – będą to ich „skrzynie skarbów”.

– Kolorowe kartki, flamastry, kredki, naklejki do dekoracji.

– Arkusze papieru do pisania lub rysowania.

Jeżeli nie masz możliwości zapewnienia uczniom powyższych materiałów, skorzystaj z karty pracy „Moja skrzynia marzeń”

Instrukcja:

1. Rozpocznij od krótkiej dyskusji na temat marzeń i zainteresowań. Zapytaj uczniów, co lubią robić i co sprawia im radość. 

2. Dekorowanie Skrzyń Skarbów:

   – Każdy uczeń otrzymuje swoją „skrzynię skarbów”. Zadaniem jest jej udekorowanie według własnego pomysłu, używając kolorowych kartek, flamastrów i naklejek.

3. Marzenia i Zainteresowania:

-Poproś, aby na oddzielnych kartkach papieru napisali rzeczy, które lubią robić, ich marzenia lub cele (np. chcę nauczyć się jeździć na desce, lubię piec ciasta, lubię rysować). Uczniowie wrzucają swoje zainteresowania i marzenia do skrzyni. 

4. Dyskusja:

   – Po zakończeniu, przeprowadź krótką dyskusję. Niech każdy uczeń opowie o swojej skrzyni i o tym, co umieścił w środku. Porozmawiaj o tym, jak ważne jest robienie rzeczy, które nas interesują i sprawiają radość.

5. Podsumowanie:

   – Wyjaśnij, że te rzeczy są wyrazem ich motywacji wewnętrznej – robienia rzeczy, które sprawiają im przyjemność.

Dodatkowa Aktywność:

 Możesz zorganizować cotygodniowe lub comiesięczne spotkania, na których uczniowie będą dzielić się swoimi postępami w realizacji marzeń zapisanych w skrzyniach.

Potrzebujesz więcej inspiracji?

Lęk scenariusz zajęć