Nasza osobowość zbudowana jest z wielu zmiennych. Wpływ na nasze zachowanie ma środowisko, w którym przebywamy, genetyczne uwarunkowania oraz dominujące cechy charakteru. Z tym ostatnim zwykle mamy ogromny problem. W końcu.. jak (zupełnie obiektywnie) siebie ocenić? Zwykle ludzie robią to w sposób najbardziej korzystny dla siebie. Jestem zaradna, odpowiedzialna, inteligentna. Nie ma w tym nic złego, że mamy dobre zdanie na swój temat – wręcz powinniśmy je mieć. Kochanie i akceptowanie siebie to warunek dobrego, szczęśliwego życia. Z drugiej strony oceniając siebie ciężko jest wydobyć te złe cechy. Czy ja także je mam? Przecież jestem dobry dla ludzi i dla siebie! Niezaprzeczalnie ocenianie innych wychodzi nam idealnie. Nie mamy problemu, żeby kogoś omówić za plecami wytykając jego błędy, słabości ale również te mocne strony charakteru. Zatrzymajmy się na sekundę przy naszej osobowości. Czy przez to, jaki bagaż ze sobą niosę, co zebrałam od rodziców, środowiska wpływa na to jak się uczę ?

Introwertyk czy ekstrawertyk- który typ osobowości lepiej radzi sobie z nauką?

Przygotowując się do napisania artykułu, sięgnęłam po wiele źródeł w poszukiwaniu informacji dotyczącej podziału ludzkiej osobowości. Jak ogromna była moja frustracja, kiedy okazało się, jak dużo ich jest ! Zagłębienie się do każdego z nich zajęłoby mi masę wolnego czasu, nie mówiąc już o wysnuciu wniosków. Poza tym jest to wiedza specjalistyczna. Zależy mi, żeby pisać najprościej, o prostych sprawach, które ciekawią moich odbiorców. Dlatego oparłam artykuł na najprostszym podziale, jeżeli chodzi o wymiary ludzkiej osobowości. Introwertyk czy ekstrawertyk?


Patrząc na powyższą charakterystykę introwertyka oraz ekstrawertyka mogłoby się wydawać, że ekstrawertyk jest bardziej szczęśliwy. Lubi ludzi, jest otwarty na doświadczenia, co może dawać nam obraz osoby, która chłonie naukę jak gąbka dzięki swojemu pozytywnemu nastawieniu. Z drugiej strony nie oznacza to, że musi tak być. Entwistle i Wilson (1977 ) przeprowadzili badania, w wyniku których okazało się, że ekstrawertycy wykazują lepsze przypominanie sobie po chwili ( pamięć krótkotrwała), z kolei introwertycy zapamiętują wydajniej i na dłużej ( pamięć długotrwała). Na tej podstawie stwierdzili, że introwertycy lepiej radzą sobie w nauce.

Kto uczy się lepiej ?

Introwertyk czy ekstrawertyk ? Spójrzmy na te dwa wymiary osobowości w kontekście uczenia się.

Jak wiadomo, nauka w grupie jest bardzo efektywna. A ekstrawertycy uwielbiają taką formę współpracy. Mają żywą i twórczą wyobraźnię, co świadczy o tym, że wpadają na niebanalne pomysły dotyczące uczenia się. Są otwarci na rozmowę, wymianę doświadczeń. Nasuwa mi się w tym momencie wniosek, że ekstrawertyk szybciej i z większym zaangażowaniem nauczy się języka obcego. W końcu najlepszą metodą na naukę jest właśnie rozmowa w obcym języku. Co więcej w okresie dziecięcym ekstrawertyzm jest pożądaną cechą. Dzieci pracują głównie w grupie, uczą się przez zabawę co zapewnia ekstrawertykowi potrzebnych bodźców oraz niezbędnej wiedzy. Dodatkowo ekstrawertycy lubią podejmować ryzyko, a w kontekście nauki jest to ważny element.

O tym jak uczyć się w grupie poczytasz w tym artykule: https://www.nauczony.pl/index.php/2020/04/06/wspolna-nauka-z-pewnoscia-ma-wiele-zalet-jak-ja-zorganizowac/

Z kolei introwertycy lepiej planują naukę własną. Jak wiadomo, uczenie się to nie tylko doświadczenie, rozmowa i stałe szukanie bodźców. Nauka to również planowanie, monitorowanie postępów a także systematyczność w działaniu. Strategia, która zaprocentuje w przyszłości oraz drobne kroki, które przybliżają do celu. Ponad to nauka w samotności i maksymalnym skoncentrowaniu się przynosi lepsze efekty. Introwertycy nie lubią niespodzianek, lubią dobrze opracowany plan. Wiele źródeł podaje, że efektywna nauka powinna zacząć się właśnie od planu.

Podsumowanie

Zaspokojenie wymagań procesu uczenia się wymaga od nas różnych cech osobowości. Nie jesteśmy w stanie przezwyciężyć naszych problemów z nauką, jeżeli zbyt szybko się poddajemy lub jesteśmy za bardzo leniwi i nie przywiązujemy uwagi do tego co jest tu i teraz. Z drugiej strony musimy być bardzo ostrożni, kiedy nasz wskaźnik ambicji sięga czerwoności. W momencie, gdy coś nam nie wyjdzie – czujemy jakby zawalił się nasz świat. Stała praca nad naszym charakterem jest bardzo trudnym procesem. Najważniejsza jest próba zdefiniowania przez nas samych co jest nie tak a następnie.. po prostu praca nad tym. Czy bycie ekstrawertykiem lub introwertykiem decyduje o naszych sukcesach w uczeniu się ? Jak już dowiedziałeś się wcześniej, nie jest wręcz możliwe wyrażenie jednej opinii na temat tego, co jest lepsze. Zarówno ekstrawersja jak i introwersja mają pozytywny wpływ na naukę. Wyniki badań wskazują na częstsze występowanie pozytywnych korelacji pomiędzy ekstrawersją a osiągnięciami w nauce przed okresem dojrzewania. Po tym okresie introwersja wydaje się być cechą częściej wiązaną z sukcesem.

Uważam, że nie należy aż tak bardzo się do tego przywiązywać i wmawiać sobie, że „ja to nie potrafię się skoncentrować, bo jestem ekstrawertykiem”. Jeżeli tak właśnie wam się wydaje, jak najszybciej odklejcie tą metkę. Nasze życie to stała praca nad samym sobą i grunt, żeby podejmować to ryzyko i starać się stale ulepszać siebie.