Jak byłam małą dziewczynką, spędzałam czas z koleżankami na łące. Wychowywałyśmy się na wsi z dala od „wielkiego” miasta. Jednak to nie oznaczało, że się nudziłyśmy. Wsiadałyśmy na rowery i ruszałyśmy nad rzekę. Tam rozkładałyśmy koc i przekąski. Rozmawiałyśmy o dziewczęcych sprawach.
Jedną z ulubionych zabaw było wpatrywanie się w niebo. Oglądałyśmy chmury i mówiłyśmy między sobą, jakie przypominają kształty?
Innym zajęciem było pisanie patykiem po błocie. Zabawa polegała na tym, że jedna osoba rysowała, a reszta musiała odgadnąć co to jest?
Pisałyśmy także nasze własne teksty piosenek.
Nie wiedziałyśmy, że trenowałyśmy w ten sposób kreatywność.
Każdy rodzic chciałby, żeby jego dziecko podchodziło do codziennych wyzwań kreatywnie. Rynek chce zaspokoić te potrzeby, dlatego w co drugiej grze dla dzieci znajdziemy informację – rozwija kreatywność. Można również zapisać dziecko na specjalne warsztaty, które trenują tę umiejętność. Zajęcia takie jak: malarstwo, szycie maskotek, ceramika to również dobry pomysł dla młodego, kreatywnego umysłu.
Moim zdaniem są to bardzo fajne rozwiązania.
Jak to zwykle bywa, rzeczywistość wygląda nieco inaczej. Gry szybko się nudzą, na dodatkowe zajęcia zaczyna brakować czasu lub nie przynoszą już tej samej frajdy co na początku.
Rodzice znów muszą kombinować, jak tu pomóc w rozwoju kreatywności swojemu dziecku?
Mój trening kreatywności przynosił efekty, ponieważ odbywał się nieświadomie i przynosił mi dużo radości. Nie musiałam wychodzić z domu o określonej godzinie na zajęcia z rozpoznawania kształtów chmur. To działo się samo, przy okazji, spontanicznie !
Kreatywność można trenować wszędzie. Nie musimy wydzielać na to określonego czasu w ciągu tygodnia.
Jak trenować kreatywność?
Poznaj kilka prostych pomysłów:
-Podczas powrotu ze szkoły bawimy się w rozpoznawanie dźwięków.
-Jadąc samochodem słuchamy muzyki i wymyślamy do niej własne teksty.
-Sprzątanie szafy to okazja do rewii mody.
-Gotowanie dania ze składników, które mamy w lodówce.
Dodawajmy do naszej codzienności kreatywne elementy a szybko zobaczymy pozytywne (kreatywne!) efekty.
Ale ja nie chcę nic gotować i sprzątać. Nie lubię także spacerować.
Zgłaszają się niektóre dzieci.
Wtedy otwieramy skrzynię pełną narzędzi, które mogą rozbudzić jego ciekawość.
Może coś plastycznego? Malowanie, wycinanie, kolorowanie to jedna z ulubionych czynności szczególnie młodszych dzieci. Ale nie tylko. Starsi również chętnie sięgają po kredki i markery. Zaproponujmy zabawę, która pozwoli im rozwijać swoje pasje, a przy okazji nauczy kreatywnego podejścia.
Taki właśnie jest zestaw „Dokończ komiks”. Znajdziesz w nim komiksy, które narysowane są tylko do połowy. Jak zakończy się ta historia? Wie tylko ten, kto weźmie swój komiks do ręki! Sprawdź, jak z tym zadaniem poradziły sobie dzieci.
A ja nie chcę rysować. Lubię rozmawiać!
Mówią kolejne.
Sprawdź zestaw „ Użyj tych trzech przedmiotów i rozwiąż swój problem”
Przed wykonaniem tego ćwiczenia przygotuj dwa worki lub pudełka. Do jednego wrzuć karteczki na których napisane są problemy które należy rozwiązać, z kolei do drugiego wrzuć karteczki z przedmiotami. Dziecko losuje najpierw problem do rozwiązania, a następnie 3 przedmioty. Przekazujesz, że dajesz mu teraz parę minut na zastanowienie się nad swoim problemem. Jak może go rozwiązać? 3 wylosowane przedmioty są dla niego wskazówką i pomocą. Powinien wziąć je pod uwagę podczas rozwiązywania swojego problemu. Przekaż, że te przedmioty mogą być abstrakcyjne oraz.. magiczne. Co oznacza, że jeżeli wylosował np.dywan, nie ma żadnych przeciwskazań, żeby był on latającym dywanem. Przedmioty które składają się z kilku elementów (np.kuchenka) mogą być rozmontowane.
Wciąż to nie jest to, czego szukasz?
I na to znajdzie się rozwiązanie. Zestaw kart pracy dla dzieci i młodzieży, w których każdy młody i kreatywny umysł znajdzie coś dla siebie. Sprawdź jak wygląda !
Proponując naszym dzieciom/ uczniom kreatywne spędzanie czasu nie zapominajmy o jednej ważnej rzeczy: Nic na siłę! Nie musimy ich przekonywać do naszych pomysłów czy zainteresowań. Ważne jest, by obserwować, słuchać i dostosowywać się do ich potrzeb. Dzieci wiedzą co lubią, a naszym zadaniem jest je wspierać.