Czytanie ze zrozumieniem dla dzieci to temat, który często budzi emocje zarówno wśród nauczycieli, jak i rodziców. Z różnych powodów, może to być dla uczniów trudne zadanie. W tym artykule dowiesz się, dlaczego czytanie ze zrozumieniem jest tak ważne i jak możesz pomóc swoim uczniom je polubić.

Dlaczego czytanie ze zrozumieniem jest trudne?

Teksty często są zawiłe i wymagają skupienia. Dodatkowo, niektóre dzieci nie lubią czytać, co sprawia, że zadania tego typu stają się dla nich prawdziwą zmorą.

Jednocześnie wykonywanie zadań typu „przeczytaj tekst, a następnie odpowiedz na pytania” jest korzystne z kilku powodów:

  1. Rozumienie Tekstu: Zadania te wymuszają uważne czytanie, co pomaga w zrozumieniu treści i identyfikacji kluczowych informacji.
  2. Ćwiczenie Logicznego Myślenia: Dzieci uczą się analizować informacje i wyciągać wnioski, co jest kluczowe dla ich rozwoju intelektualnego.
  3. Rozwijanie Umiejętności Pisarskich: Praktyka w czytaniu ze zrozumieniem może również pomóc w rozwijaniu umiejętności pisania.
  4. Skupienie Uwagi: Zadania te angażują umysł i wymagają koncentracji, co jest korzystne dla rozwijania zdolności koncentracji.
  5. Nauka Języka: Dla dzieci uczących się języka obcego, te zadania są szczególnie korzystne, ponieważ pomagają w rozwoju słownictwa i gramatyki.

Podsumowując, czytanie ze zrozumieniem to nie tylko szkolne zadanie, ale również umiejętność, która ma szerokie zastosowanie w życiu. Jest korzystne zarówno dla rozwoju umiejętności językowych, jak i analitycznych.

Krótsze teksy, które polegają na ułożeniu wydarzeń według kolejności, są alternatywą dla „czytania ze zrozumieniem”.

Jako osoba która na codzień zajmuje się efektywną nauką doskonale wiem, że w przypadku problemów, należy ustawić poprzeczkę jak najniżej. Jeżeli masz uczniów, którzy nie chcą czytać, mają problem z logicznym wiązaniem informacji, przytłaczanie ich długim tekstem przyniesie odwrotny efekt do zamierzonego. Skuteczniejszą metodą jest zaczęcie waszej pracy z krótkim, chwytliwym tekstem.
Dlatego na początek zamiast pytań, które często są czarną magią dla uczniów, lepiej układać zdania według kolejności wydarzeń w tekście.

Spójrz na przykład:

Asię obudziły promienie słońca. Wstała i leniwie rozciągnęła ramiona. Włożyła na siebie ulubiony pluszowy szlafrok oraz kapcie. W kuchni czekała na nią gorąca herbata przygotowana przez mamę. Zrobiła dwie kanapki z serem i usiadła na swoim ulubionym miejscu przy stole. Otworzyła dzisiejszą gazetę, a w oczy rzucił jej się nagłówek „Dziewczynki mają moc!”. Był to artykuł o bardzo odważnej dziewczynce, która uratowała małego szczeniaka. Machnęła energicznie ręką żeby przejść na kolejną stronę artykułu, strącając przypadkiem pusty kubek. Kubek upadł na ziemię rozbijając się na drobne kawałki. W pewnym momencie jej wzrok skierowała prosto na  zegarek. „O nie, to już ta godzina!? Muszę się pośpieszyć, bo zaraz spóźnię się do lekarza!”. Szybkim ruchem zamknęła gazetę, następnie pozbierała naczynia i biegiem udała się do łazienki.

Ułóż wydarzenia w odpowiedniej kolejności. Obok zdań napisz cyfry zgodnie z kolenością zdarzeń.

Czytanie gazety.

Włożenie kapci.

Rozciąganie ramion.

Przygotowanie kanapek.

Strącenie kubka.

Zorientowanie się, która jest godzina.

Potrzebujesz jeszcze prościej? Nie ma problemu!

„Proste czytanie ze zrozumienie”

Kolejnym pomysłem może być krótki filmik, który Twój uczeń ogląda, a następnie odpowiada na pytanie co było po kolei:

Dziecko płacze.

Zosia sygnalizuje, że potrzebuje do toalety.

Kobieta wachluje się.

Dziewczyny idą na przystanek autobusowy.

Zosia nadeptuje starszemu mężczyźnie na stopę.

Progres, nie perfekcja!

Warto wspomnieć o tym ponownie. Jeżeli zauważyłeś/aś, że Twój uczeń ma z czymś problem obniż mu poprzeczkę. Monitoruj sytuację i z czasem zwiększaj stopień trudności zadania. W przypadku czytania ze zrozumieniem sprawdzi się jego alternatywa, czyli układanie zdań w kolejności wydarzeń. Podobnie jak w przypadku czytania ze zrozumieniem, wspomniane ćwiczenia trenują koncentrację uwagi, logiczne myślenie a także rozwijają umiejętności rozumienia tekstu.

Prościej się nie da!

Przygotowałam zestaw 40 prostych i krótkich tekstów, do których jest tylko jedno zadanie: ułóż wydarzenia w odpowiedniej kolejności.

Żeby było jeszcze ciekawiej, teksty to epizody z życia grupy znajomych z jednego liceum. 

Z każdym opowiadaniem poznajemy uczniów coraz bardziej.

Na początek ten zestaw sprawdzi się idealnie! 

Czytanie ze zrozumieniem