
Co się NAPRAWDĘ dzieje, gdy uczeń zgłasza ból głowy lub brzucha?
Wierzyć, nie wierzyć? 🤔
Jeśli poświęcisz 5 minut na przeczytanie tego wpisu, dowiesz się, jak to naprawdę jest z tymi bólami u naszych uczniów.
Wiadomo, dzieci wypracowują sobie różne strategie (zresztą my, dorośli, robimy to samo).😅
Czasami to nie jest aż tak skomplikowane. Po prostu wiemy, co się święci.
Przykład⬇️
Ostatnio na moich zajęciach dziewczynka poskarżyła się, że dzieci siedzą na dywanie i śpiewają piosenkę. Odpowiedziałam, że to jest ich czas wolny, ponieważ nie zaczęliśmy jeszcze zajęć, a ona mogłaby śmiało do nich dołączyć.
Nie uwierzysz, co się stało – nagle zaczęła boleć ją głowa, co objawiło się płaczem.
Czy faktycznie rozbolała ją głowa?
Myślę, że nie muszę odpowiadać na to pytanie.
Czym są zaburzenia psychosomatyczne?
Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci stanowią istotny problem zdrowotny. Mają swoje źródło w psychice, a ich objawy manifestują się na poziomie fizycznym. Problem ten jest szczególnie ważny w przypadku dzieci i młodzieży, które często nie potrafią wyrazić swoich emocji werbalnie, co prowadzi do manifestacji poprzez dolegliwości fizyczne. Zaburzenia te występują częściej u dziewczynek niż u chłopców.
✨ Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci przejawiają się szeregiem charakterystycznych objawów fizycznych, które występują bez wyraźnej przyczyny medycznej.✨
Najczęściej występującymi objawami psychosomatycznymi u dzieci są różnego rodzaju bóle:
1. Silny stres i lęk – dzieci nie zawsze potrafią sobie z nim poradzić
2. Trudności w relacjach rówieśniczych – odrzucenie, wykluczenie, konflikty
3. Problemy rodzinne – napięta atmosfera, konflikty, rozwód rodziców
4. Presja związana z wynikami w nauce – oczekiwania rodziców, nauczycieli
5. Trudności adaptacyjne – zmiana szkoły, klasy, nauczyciela
6. Trauma – przemoc, utrata bliskiej osoby
Jak rozpoznać, czy dolegliwości ucznia mają podłoże psychiczne? 🤔
* Dolegliwości pojawiają się w określonych sytuacjach, np. zawsze przed lekcją matematyki.
* Objawy ustępują w bezpiecznym środowisku lub po usunięciu stresora.
* Widoczna jest wyraźna korelacja między stanem emocjonalnym a nasileniem objawów.
* Dziecko ma trudności z wyrażaniem emocji, szczególnie tych trudnych.
💡 Co możesz zrobić jako nauczyciel?
1. Nie bagatelizuj – nawet jeśli podejrzewasz, że dolegliwości mają podłoże psychosomatyczne, okaż dziecku wsparcie i zrozumienie.
2. Obserwuj wzorce – zapisuj, w jakich sytuacjach pojawiają się dolegliwości.
3. Stwórz bezpieczną przestrzeń – daj dziecku możliwość nazwania emocje.
4. Współpracuj z rodzicami – informuj ich o zaobserwowanych schematach, wspólnie szukajcie rozwiązań.
5. Ucz technik relaksacyjnych – wprowadź krótkie ćwiczenia oddechowe, które pomogą dzieciom radzić sobie ze stresem.
6. Wprowadź elementy mindfulness – ćwiczenia uważności mogą pomóc dzieciom lepiej rozpoznawać ich stany emocjonalne.
7. Dostosuj wymagania – czasem chwilowe obniżenie oczekiwań może pomóc dziecku odzyskać równowagę.
To warto wiedzieć o zaburzeniach psychosomatycznych
Zaburzenia psychosomatyczne to sposób, w jaki ciało dziecka sygnalizuje, że coś jest nie tak. To wołanie o pomoc, którego nie możemy ignorować. Jako nauczyciele mamy możliwość nie tylko rozpoznawania tych sygnałów, ale też podejmowania działań, które pomogą naszym uczniom radzić sobie z trudnymi emocjami.
Pamiętajmy: za każdym bólem brzucha czy głowy może kryć się historia, której dziecko nie potrafi nam opowiedzieć słowami. Naszym zadaniem jest nauczyć się czytać te sygnały i odpowiadać na nie z empatią i zrozumieniem.
A Ty – czy zauważyłeś u swoich uczniów jakieś objawy psychosomatyczne? Jakie strategie okazały się skuteczne?
Zachęcam do podzielenia się swoimi przemyśleniami.