Każdy, kto kiedykolwiek próbował swoich sił w pracy z grupą w charakterze trenera lub nauczyciela doskonale wie, że pozytywna energia grupy jest kluczowym elementem podczas zajęć. W momencie, gdy widzimy u naszych podopiecznych „ten błysk w oku” sami czujemy ogromny wzrost motywacji. „Rany – to co robię na prawdę ma sens!”. Inaczej sytuacja wygląda podczas gdy my produkujemy się i dajemy z siebie tyle ile możemy, a nasza grupa wyraźnie nie jest nami zainteresowana. Jedni ziewają, drudzy przeglądają telefony, trzeci podpierają się ręką o ławkę i co minutę zerkają na zegarek. Każdy myśli, że Ty tego nie widzisz „przecież nie rzucam się w oczy..” .
Prawda jest inna – atmosfera znudzenia zajęciami jest mocno odczuwalna. Z jednej strony możesz machnąć na to ręką. „No cóż! Nie chcą się niczego ciekawego dowiedzieć? ich sprawa. Zostało mi 20 minut i koniec tej męczarni!” . Z drugiej strony, możesz powiedzieć sobie ” Nie chcę, żeby moje zajęcia tak wyglądały. Chcę widzieć uśmiechnięte twarze i pełne zaangażowanie mojej grupy!”.

Jak zaangażować grupę ?

Po pierwsze i najważniejsze – zaskocz ich! Pokaż, że nie jesteś tutaj tylko po to, żeby „coś odbębnić” i bez sensu zapełnić ich czas. Jesteś tutaj po to, żeby przekazać im jakąś wartość. Chcesz, żeby po Twoich zajęciach wyszli wzbogaceni o nową wiedzę i umiejętności. Chcesz, żeby wyszli z sali z uśmiechem na twarzy i cieszyli się na Twoje kolejne zajęcia.
W tym celu wprowadź trochę odpoczynku i luzu do swoich zajęć. Luzu w postaci przerywników, podczas których zorganizujesz dla swoich uczniów krótką grę lub zabawę. Niech wstaną, śmieją się, stworzą coś w grupie, w parach – po prostu niech na chwilę oderwą się od zajęć i naładują ponownie baterie. Przede wszystkim niech zobaczą, że potrafisz w ciekawy sposób reagować na ich potrzeby.

Jakie gry, jakie zabawy?

Nie ważne ile lat mają Twoi uczniowie – gry i zabawy uwielbiane są przez wszystkich, włączając w to również dorosłych. Mam dla Ciebie kilka niezawodnych propozycji.

Zabawa 1. Stwórz pełną napięcia atmosferę w sali, przygaś światło, zasłoń rolety. W tym momencie wszyscy zaczną zastanawiać się „co się dzieje?” i automatycznie ich uwaga będzie skupiona tylko i wyłącznie na Ciebie. Przekaż im, że za chwilę całkowicie zgasisz światło i włączysz latarkę. Ich zadaniem będzie podążanie wzrokiem za światłem. Zabawę możesz urozmaicić, rysując w powietrzu latarką różne kształty: kwadrat, koło, trapez itd. Zadaniem Twoich uczniów jest odgadnięcie, co narysowałaś?

Zabawa 2. Naklej wzdłuż sali taśmę maskującą. Krok 1: Poproś uczniów, żeby przeszli wzdłuż taśmy, jeżeli ktoś postawi nogę na podłodze – wraca na początek. Krok 2: A teraz poproś uczniów, żeby przeszli wzdłuż taśmy…tyłem.

A może powtórka materiału w formie zabawy?

Twoich uczniów nudzi uzupełnianie ćwiczeń lub kart pracy? Spróbuj tego:

Przygotuj kartkę z wydrukowanymi odpowiedziami na pytania, które chcesz zadać uczniom. Czcionka powinna być odpowiednio duża, żeby uczeń mógł z łatwością przeczytać tekst nawet z większej odległości. Rozwieś odpowiedzi po całej sali. Następnie podziel uczniów na kilka drużyn. Czytasz pytanie, a zadaniem Twoich uczniów jest w pięć sekund znalezienie poprawnej odpowiedzi. Na koniec rozgrywki robicie podsumowanie punktów, której drużynie udało się uzyskać ich najwięcej.

Bez skupienia nie ma uczenia!

Możesz pomyśleć teraz ” Po co to wszystko?, dlaczego ja mam się tak angażować? Na pewno niejednokrotnie spotkałeś się z stwierdzeniem zaangażowany nauczyciel = zaangażowany uczeń. Jeżeli chcesz być na prawdę dobrym nauczycielem/ trenerem, nigdy nie możesz o tym zapominać. Nauczanie, to nie tylko przekazywanie wiedzy – to także umiejętność słuchania swoich odbiorców, motywowanie oraz reagowanie na ich potrzeby. Jeżeli Twoi uczniowie są rozkojarzeni podczas zajęć lub znudzeni, przerwij to natychmiast! zorganizuj grę, zabawę, przywróć ich z powrotem do żywych.
Chęci są, lecz brak pomysłu na to, co możesz zaproponować grupie ..?
Koniecznie zerknij na moje propozycje https://www.nauczony.pl/index.php/gry-2/
Znajdziesz tutaj aż 50 pomysłów na gry i zabawy w grupie, które przy okazji ćwiczą pamięć oraz koncentrację uwagi.