Mimo, że waży zaledwie mniej więcej od 1,3 kg  do 1,4 kg wciąż nie przestaje zadziwiać.  Kiedy myślimy i uczymy się nowych rzeczy powstają w nim nowe połączenia, dzięki czemu stale się rozwija – nie stoi w miejscu. Co najważniejsze – jest plastyczny a to sprawia, że możemy przyswajać wiedzę całe życie !

Mowa oczywiście o głównym centrum dowodzenia, czyli naszym mózgu.

Mózg wpływa na to, jak się uczymy

To właśnie tam magazynujemy całą naszą wiedzę. Im więcej się uczymy, tym mamy więcej połączeń nerwowych dzięki czemu nasz mózg jest stale w dobrej kondycji.

4 fakty o mózgu, które wpływają na to jak się uczymy

1.Nieświadomy umysł wpływa na umysł świadomy

Spróbuj wykonać proste ćwiczenie. Usiądź wygodnie na krześle, wydłuż swoją dominującą nogę, następnie stopą wykonuj w powietrzu małe kółka zgodnie z ruchem wskazówek zegara.  Podczas wykonywania tego ćwiczenia zlokalizuj dominującą rękę i w tym samym czasie spróbuj rysować cyfrę 6 w powietrzu palcem wskazującym.  Czy Twoja stopa zatrzymała się lub zmieniła kierunek ? 

Rysowanie cyfry 6 jest wyuczonym zachowaniem, które można wykonać automatycznie bez większego wysiłku. Z kolei robienie kółek stopą wymaga większej świadomości oraz energii.  Wyrobienie w sobie nowego nawyku wymaga od nas pracy oraz systematyczności. Dopóki nawyk nie jest automatyczny – wymaga od nas więcej energii.

Zadanie:   Przez najbliższe 21 dni ( minimalny czas, dzięki któremu możemy wyrobić w sobie nowy nawyk)  spróbuj wykonywać jakąś nową aktywność np.20 minut czytania książki . Jestem przekonana, że po tym czasie sięganie po książkę nie będzie już takim problemem.

2. Dezorientacja jest dobra dla nauki

Nasz mózg czasami działa jak autopilot.  Powodem tego jest fakt, że byłoby to niezwykle wyczerpujące jeżeli używalibyśmy  świadomych myśli do wszystkich decyzji podejmowanych w ciągu dnia.

To jest rower, kierownica służy do sterowania, powinnam jeździć chodnikiem, ponieważ jest to dla mnie bezpieczne itd.   –  gdyby tak było sądzę, że po dwóch godzinach takiego intensywnego zastanawiania się nad wszystkim potrzebowalibyśmy  solidnego odpoczynku.

 Jeżeli chcesz się czegoś naprawdę nauczyć, powinieneś świadomie o tym myśleć. Uczucie chaosu tylko nas ku temu przybliża. Kiedy nasz mózg jest zdezorientowany otrzymuje zastrzyk dopaminy. Z kolei to uczucie wymusza na naszym mózgu zwrócenie większej uwagi na czynność, której chcemy się nauczyć.

3.Neurony lustrzane pomagają nam uczyć się od siebie nawzajem.

Najlepszą drogą do nauki jest obserwowanie jak inni biorą udział w tym procesie. Dzieje się tak dzięki neuronom lustrzanym. Kiedy czytamy opowiadanie lub oglądamy sytuację, kiedy ktoś czegoś doświadcza, nasz mózg aktywuje ten sam region w mózgu,  co osoba, którą obserwujemy.  Neurony lustrzane są kluczem do zrozumienia zachowania.

Co prowadzi do tego, że obserwując innych sami możemy się dużo nauczyć.

4.Uczucia napędzają zachowanie

Ludzie kierują się emocjami, które z kolei są niezbędnym czynnikiem warunkującym efektywną naukę. W związku z tym wszystkie historie, metafory, obrazy czy ilustracje powiązane z konkretną emocją powodują, że po prostu je zapamiętujemy.