Nasze wyobrażenia są czymś co często sprawia, że stawiamy sobie cele, podejmujemy decyzje.

Przykładowo chciałabym założyć firmę – najpierw muszę to zobaczyć w swojej głowie.  Widzieć siebie na tym stanowisku. Dokonać kluczowych przemyśleń  – jakim będę szefem? jakich pracowników szukam? Dlatego tak ważna jest wyobraźnia.

Co więcej, myśli dotyczące ważnych decyzji często osiedlają się w naszych głowach czekając na odpowiedni moment. To od nas zależy, czy je ‘odkurzymy’ i wdrożymy w prawdziwe życie.

Kiedy jest ten odpowiedni moment?

Fascynujące jest to, że u każdego wyobraźnia działa inaczej. Niektórzy wymyślą coś i już  – w tym momencie biorą się do działania. Ich przeciwieństwem są Ci, u których pomysły kiełkują nawet latami.

Czy to oznacza, że ktoś jest lepszy?

Myślę, że nie ma na to reguły. Można to rozpatrywać w ten sposób, że te szybkie decyzje są nieprzemyślane i skazane na porażkę . Z drugiej strony zwlekanie z decyzjami doprowadzi do tego, że ta osoba nigdy nie wcieli ich w życie.

Reasumując bardzo trudno to ocenić, zwłaszcza, że życie jest tak nieprzewidywalne.  Co więcej, często nasze decyzje są po prostu szczęśliwym trafem.

Wyobraźnia, czyli pomoc w procesie uczenia się.

 Procesy wyobrażeniowe wspierają efektywną naukę.

Przeszukując tematykę związaną z wyobraźnią  znalazłam cechy, które powinny mieć nasze wyobrażenia. 

Następnie rozpatrzyłam je w kontekście efektywnej nauki.

  1. Stupid ( głupia, zabawna).  Im bardziej abstrakcyjne są nasze wyobrażenia tym lepiej ! rozwijamy wówczas naszą twórczość. Co więcej, zabawne rzeczy pamiętamy dłużej.
  2.  Play on words ( zawierać grę słów)  Co oznacza tworzenie różnych żartów sytuacyjnych, które możemy wykorzystać później w  nauce, tworząc np. memy. Po prostu – wykorzystanie poczucia humoru ! Element humoru – wprawiając nas w pozytywny stan emocjonalny utrwala wyobrażenie i sprawia, że chętniej będziemy je odtwarzać.
  3.  Action – (akcja)  Obowiązkowy element procesu zapamiętywania. Jeżeli łączysz daną rzecz, którą chcesz zapamiętać z akcją – efekt jest skuteczniejszy.
    Przykład: Chcesz zapamiętać  listę zakupów? Ożyw te rzeczy w swojej głowie. Stwórz krótką historię. Wyobraź sobie, że skaczesz na wielkim jajku, następnie wpadasz do basenu makaronu itd.
  4.  Easy to see  (łatwe do wyobrażenia sobie)
  5. Me ( odnoszące się do mnie) Wyobrażenia tworzone w naszych głowach powinny odnosić się zawsze do nas samych. Jeżeli chcę coś zapamiętać, powinnam pamiętać i tych dwóch elementach : JA plus akcja.
  6.  Emotions (wzbudzać pozytywne emocje) dobre wyobrażenia pełne są pozytywnych myśli, a te potrzebne są w procesie nauki.  Warto w tym miejscu zaznaczyć, że jeśli Twoje myślenie jest złe –  komunikacja między tym co myślisz a tym co robisz, również będzie zła.

Słowem zakończenia – trening wyobraźni wpływa pozytywnie na efektywną naukę.

 Pamiętaj, że oryginalne pomysły są na wagę złota – aby na takie wpadać, warto rozwijać w sobie kreatywność.

Człowiek kreatywny częściej wpada na ciekawe rozwiązania – a co za tym idzie, jego pomysły na naukę są niebanalne!

Więcej o kreatywności przeczytasz tutaj

https://www.nauczony.pl/index.php/2020/01/22/jak-byc-kreatywnym-czyli-dlaczego-warto-czasami-robic-dziwne-rzeczy/