Nasze wyobrażenia są czymś co często sprawia, że stawiamy sobie cele, podejmujemy decyzje.
Przykładowo chciałabym założyć firmę – najpierw muszę to zobaczyć w swojej głowie. Widzieć siebie na tym stanowisku. Dokonać kluczowych przemyśleń – jakim będę szefem? jakich pracowników szukam? Dlatego tak ważna jest wyobraźnia.
Co więcej, myśli dotyczące ważnych decyzji często osiedlają się w naszych głowach czekając na odpowiedni moment. To od nas zależy, czy je ‘odkurzymy’ i wdrożymy w prawdziwe życie.
Kiedy jest ten odpowiedni moment?
Fascynujące jest to, że u każdego wyobraźnia działa inaczej. Niektórzy wymyślą coś i już – w tym momencie biorą się do działania. Ich przeciwieństwem są Ci, u których pomysły kiełkują nawet latami.
Czy to oznacza, że ktoś jest lepszy?
Myślę, że nie ma na to reguły. Można to rozpatrywać w ten sposób, że te szybkie decyzje są nieprzemyślane i skazane na porażkę . Z drugiej strony zwlekanie z decyzjami doprowadzi do tego, że ta osoba nigdy nie wcieli ich w życie.
Reasumując bardzo trudno to ocenić, zwłaszcza, że życie jest tak nieprzewidywalne. Co więcej, często nasze decyzje są po prostu szczęśliwym trafem.
Wyobraźnia, czyli pomoc w procesie uczenia się.
Procesy wyobrażeniowe wspierają efektywną naukę.
Przeszukując tematykę związaną z wyobraźnią znalazłam cechy, które powinny mieć nasze wyobrażenia.
Następnie rozpatrzyłam je w kontekście efektywnej nauki.
- Stupid ( głupia, zabawna). Im bardziej abstrakcyjne są nasze wyobrażenia tym lepiej ! rozwijamy wówczas naszą twórczość. Co więcej, zabawne rzeczy pamiętamy dłużej.
- Play on words ( zawierać grę słów) Co oznacza tworzenie różnych żartów sytuacyjnych, które możemy wykorzystać później w nauce, tworząc np. memy. Po prostu – wykorzystanie poczucia humoru ! Element humoru – wprawiając nas w pozytywny stan emocjonalny utrwala wyobrażenie i sprawia, że chętniej będziemy je odtwarzać.
- Action – (akcja) Obowiązkowy element procesu zapamiętywania. Jeżeli łączysz daną rzecz, którą chcesz zapamiętać z akcją – efekt jest skuteczniejszy.
Przykład: Chcesz zapamiętać listę zakupów? Ożyw te rzeczy w swojej głowie. Stwórz krótką historię. Wyobraź sobie, że skaczesz na wielkim jajku, następnie wpadasz do basenu makaronu itd. - Easy to see (łatwe do wyobrażenia sobie)
- Me ( odnoszące się do mnie) Wyobrażenia tworzone w naszych głowach powinny odnosić się zawsze do nas samych. Jeżeli chcę coś zapamiętać, powinnam pamiętać i tych dwóch elementach : JA plus akcja.
- Emotions (wzbudzać pozytywne emocje) dobre wyobrażenia pełne są pozytywnych myśli, a te potrzebne są w procesie nauki. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że jeśli Twoje myślenie jest złe – komunikacja między tym co myślisz a tym co robisz, również będzie zła.
Słowem zakończenia – trening wyobraźni wpływa pozytywnie na efektywną naukę.
Pamiętaj, że oryginalne pomysły są na wagę złota – aby na takie wpadać, warto rozwijać w sobie kreatywność.
Człowiek kreatywny częściej wpada na ciekawe rozwiązania – a co za tym idzie, jego pomysły na naukę są niebanalne!
Więcej o kreatywności przeczytasz tutaj